راه های جذب ویتامین ،درمان کم خونی ،خواص میو ها
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ویتامین و آدرس ویتامین.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 بیش از 50 درصد زنان ایرانی دچار کمبود ویتامین d هستند

قائم مقام پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: طبق تحقیقات بیش از 50 درصد بانوان ایرانی دچار کمبود ویتامین d هستند و تقریبا تمام افراد جامعه در معرض خطر کمبود ویتامین d قرار دارند.
حسین دلشاد درباره شیوع کمبود ویتامین d در جامعه هشدار داد و گفت: متأسفانه پزشکان و مردم اطلاعی از نحوه تظاهرات کمبود ویتامین d ندارند به همین دلیل توجه به این مقوله به فراموشی سپرده شده است. 
وی افزود: علائم کمبود ویتامین d بسیار متفاوت است بنابراین ارتباط دادن کمبود این ویتامین نیز مشکل است. پزشکان عادت نکرده اند چیزی به عنوان ویتامین d سرم را اندازه گیری کنند؛ مردم هم به دلیل حساسیت ایجاد شده در جامعه به صورت منظم قند و چربی خود را به چک می کنند اما این حساسیت در خصوص ویتامین d وجود ندارد. 
قائم مقام پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بروز افراط و تفریط در تجویز ویتامین d تصریح کرد: از طرفی بیمارانی که دچار کمبود ویتامین d هستند تشخیص داده نمی شوند و از طرف دیگر بعضی از همکاران خصوصا در بخش ارتوپدی به صورت غیرعلمی و غیرصحیح ویتامین d را به مقدار بسیار زیاد تجویز می کنند. 
وی یکی از مهمترین وظایف ویتامین d را جذب کلسیم از طریق روده عنوان کرد و گفت: جذب کلسیم از طریق رودهباعث رسوب کلسیم جذب شده در استخوان ها می شود، بنابراین وجود این ویتامین برای رشد و استحکام استخوان کودکان و نوجوانان ضروری است؛ علاوه بر آن وجود این ویتامین در رشد و تکثیر بسیاری از سلول های بدن مانند پوست و مو ضروری است. 
این فوق تخصص غدد و متابولیسم به منابع جذب ویتامین d در بدن اشاره کرد و اظهار داشت: مهمترین منبع جذبویتامین d پوست بدن است که 80 درصد این ویتامین را از طریق تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید دریافت می کند؛ بنابراین کسانی که پوست تیره دارند یا اشخاصی که از نور آفتاب محرومند یا افرادی که از کرم ضد آفتاب که مانع ازجذب ویتامین d است، استفاده می کنند، از جذب این ویتامین به واسطه تابش آفتاب بی بهره اند. 
وی افزود: 20درصد جذب ویتامین d نیز از طریق مواد غذایی است؛ متأسفانه ویتامین d در مواد غذایی زیادی وجود ندارد؛ تخم مرغ، لبنیات و گوشت از منابع تأمین کننده ویتامین d هستند، بنابراین بیمارانی که سندرم سوءجذب یا گوارشی دارند نمی توانند همین مقدار کم را نیز جذب کنند و این بیماران به نوعی دچار کمبود ویتامین d می شوند. 
قائم مقام پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، چاقی را عامل مهم کمبود ویتامینd دانست تأکید کرد: ویتامین d محلولی از چربی است که در بافت چربی ذخیره می شود، بنابراین در افراد چاق اینویتامین بیشتر در بافت های چرب بدن آنها ذخیره می شود. 
وی در ادامه به مطالعات و تحقیقاتی که توسط پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیانجام شده اشاره کرد و گفت: طبق این تحقیقات بیش از 50 درصد خانم ها در ایران دچار کمبود ویتامین d هستند؛ تقریبا تمام افراد جامعه در معرض خطر کمبود ویتامین d قرار دارند و این موضوع بسیار نگران کننده است. 
دلشاد به اثرات فیزیولوژیک ویتامین d در استحکام و شکل گیری استخوان ها و کاهش کلسیم سرم اشاره کرد و تصریح کرد: وقتی کلسیم خون کاهش می یابد، غدد پارا تیروئید فعال شده و این فعالیت باعث می شود قسمتکلسیمی از استخوان ها شسته شود و برای تنظیم کلسیم خون در حد طبیعی، ذخیره کلسیم استخوان داخل خون بیاید. 
وی افزود: بدن به قیمت از دست دادن کلسیم استخوان، کلسیم خون را در حد طبیعی تنظیم می کند؛ ادامه این روند به طور مزمن باعث بروز بیماری راشیتیسم در کودکان و بیماری نرمی استخوان در افراد بالغ خواهد شد. 
این فوق تخصص غدد و متابولیسم از عوارض دیگر این بیماری به ریزش مو، شکنندگی ناخن ها و پوسیدگی و ریزش دندان ها عنوان اشاره کرد و همگی آنها را از پیامد های کمبود ویتامین d و در نتیجه کمبود کلسیم است. 

صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 135
بازدید کل : 61543
تعداد مطالب : 89
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید